Pokud existuje v Česku obor, který si dlouhodobě udržuje vysokou prestiž, je to sklo. Se zvýšeným zájmem přichází ale přirozeně i konkurence. Špičkových sklářských designérů je u nás relativně dost, a zaujmout tak vůbec není snadné. Kateřině Handlové se to ovšem podařilo. Svým nezvyklým estetickým cítěním zaujala už na UMPRUM, a proto příliš nepřekvapilo, když si ji Rony Plesl vybral jako následovníka v kreativním vedení sklárny Rückl. Obtížný úkol zvládla (a stále zvládá) Kateřina výborně. Její aktuální kolekce Unreality je příznačně navržená tak, že dekor diváky přitahuje svou „nadpozemskostí“.
Kateřina ve svých návrzích přistupuje ke sklu jako ke hmotě, která nezná limity a omezení. Daří se jí proto vytvořit vázy, jež jsou netradiční svou lehkostí a jemností zpracování. Díky způsobu brusu je výsledek fascinující připomínkou lidské pomíjivosti. Právě Kateřinina schopnost promítnout do svých návrhů i hlubší otázky lidské existence z ní dělá výjimečnou designérskou osobnost. Patrné je to nejen v limitovaných návrzích váz pro její domovskou sklárnu, ale také u letošního návrhu závěsného svítidla pro značku Bomma. I zde dokázala – skrze nápadité, ale nenápadné detaily – vnést do relativně formálního rukopisu jednoduchého svítidla přesah, který běžné funkční světlo činí uměleckým artefaktem.
Svoje kvality postavené na empatii a určité filosofující zádumčivosti nakonec zužitkovala i v úkolu, který se její dosavadní praxi vymykal – návrhu medailí pro hokejové mistrovství světa. Nelehký úkol zpracovat produkt, který má své jasně dané zákonitosti a limity, ji vyšel. Její návrh vítězných medailí přinesl očekávaný efektní moment, a zároveň zůstal důstojnou památkou pro výherce. Díky své silné vnitřní intuici, talentu a schopnosti překračovat ustálené zákonitosti, je dnes Kateřina Handlová hlavní hybnou silou českého skla.
Veronika Pařízková