Kolekce Wardrobe 1 čerstvého absolventa Ateliéru designu oděvu a obuvi pražské UMPRUM Aleše Hnátka je poetická a realistická zároveň. Rozporuplné? Ano, a je to tak správně. Jeho diplomová práce a zároveň nekonečná kolekce, která se bude postupně rozrůstat i po odchodu ze školy, je totiž extrémně osobní.
Odhodlaný mladý muž, okouzlený hnutím Arte Povera, sbírá staré potahové materiály z použitých křesel a pohovek, loví v deadstocích a dostává útržky látek od přátel a známých. Ty, podobně jako například staré ručníky, zpracovává do sofistikovaných oděvů, respektive bot. Narušuje tradiční formy, mění proporce, střídá hrubé s jemným, neotesané s elegantním, ale především bojuje za to, aby jeho oděvy byly dostupné každému a byly pro všechny. Naivní, ale o to víc odhodlané a ryzí. Při tvorbě cen se mu na této utopistické misi daří. Dokáže vyvážit punkové materiálové zdroje s náročností ateliérového zpracování a nabídnout rozumnou cenu.
Intelektuálně je však dostupnost jeho kolekce mnohem náročnější, než sám předpokládá. Přestože se stejně jako příslušníci jeho milovaného hnutí Arte Povera vyhýbá přebujelým narativům, aby zbytečně nezatemňoval čisté pocity z věcí, zůstává u velké části publika nepochopený. To není úplně na škodu, chybou by byl pokus o kompromis. Cíl navrhovat „oděv, který jen je“, by ale vyžadoval ještě preciznější odstoupení od kontextu současné značkové módy. „Dávám vedle sebe nesourodé. Dojem nedokončenosti některých oděvů kontrastuje s precizním řemeslným vypracováním vnitřních rubových částí jednotlivých kusů. Zdánlivě nepřátelské materiály pokládám k sobě do nečekaně harmonických kompozic.“ vysvětluje designér. „Správný přístup pro dnešní svět je podle mě tvorba v rámci jakési jedné nekonečné kolekce. Nemusíme začínat pořád znova, ale můžeme rozvíjet stávající a doplňovat. Dál a dál, krok za krokem.“ Alešovy modely nejsou zatížené genderovými stereotypy, a v zásadě ani nesestavuje „looky“. Nabízí základní stavební prvky šatníku přepracované podle jeho představ a předpokládá, že osobnost každého klienta odvede svou práci a vtiskne jednotlivým kusům autentičnost. Formu naplní obsah.
Jan Králíček