CGD

Databáze designérů

2024
Módní designér/ka roku
Aleš Hnátek
kolekce Wardrobe 1
kolekce Wardrobe 1
kolekce Wardrobe 1
 
kolekce Wardrobe 1
 

Kolekce Wardrobe 1 čerstvého absolventa Ateliéru designu oděvu a obuvi pražské UMPRUM Aleše Hnátka je poetická a realistická zároveň. Rozporuplné? Ano, a je to tak správně. Jeho diplomová práce a zároveň nekonečná kolekce, která se bude postupně rozrůstat i po odchodu ze školy, je totiž extrémně osobní. 

Odhodlaný mladý muž, okouzlený hnutím Arte Povera, sbírá staré potahové materiály z použitých křesel a pohovek, loví v deadstocích a dostává útržky látek od přátel a známých. Ty, podobně jako například staré ručníky, zpracovává do sofistikovaných oděvů, respektive bot. Narušuje tradiční formy, mění proporce, střídá hrubé s jemným, neotesané s elegantním, ale především bojuje za to, aby jeho oděvy byly dostupné každému a byly pro všechny. Naivní, ale o to víc odhodlané a ryzí. Při tvorbě cen se mu na této utopistické misi daří. Dokáže vyvážit punkové materiálové zdroje s náročností ateliérového zpracování a nabídnout rozumnou cenu. 

Intelektuálně je však dostupnost jeho kolekce mnohem náročnější, než sám předpokládá. Přestože se stejně jako příslušníci jeho milovaného hnutí Arte Povera vyhýbá přebujelým narativům, aby zbytečně nezatemňoval čisté pocity z věcí, zůstává u velké části publika nepochopený. To není úplně na škodu, chybou by byl pokus o kompromis. Cíl navrhovat „oděv, který jen je“, by ale vyžadoval ještě preciznější odstoupení od kontextu současné značkové módy. „Dávám vedle sebe nesourodé. Dojem nedokončenosti některých oděvů kontrastuje s precizním řemeslným vypracováním vnitřních rubových částí jednotlivých kusů. Zdánlivě nepřátelské materiály pokládám k sobě do nečekaně harmonických kompozic.“ vysvětluje designér. „Správný přístup pro dnešní svět je podle mě tvorba v rámci jakési jedné nekonečné kolekce. Nemusíme začínat pořád znova, ale můžeme rozvíjet stávající a doplňovat. Dál a dál, krok za krokem.“ Alešovy modely nejsou zatížené genderovými stereotypy, a v zásadě ani nesestavuje „looky“. Nabízí základní stavební prvky šatníku přepracované podle jeho představ a předpokládá, že osobnost každého klienta odvede svou práci a vtiskne jednotlivým kusům autentičnost. Formu naplní obsah.

Jan Králíček

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.