„Přeji si, aby kolekce vyjadřovala radost, lehkost a velkorysost, aby byla nadčasová a optimistická,“ napsala ke své poslední kolekci Inside 23 její autorka Liběna Rochová. Pro vyjádření touhy čelit obtížné a chaotické době oděvem reflektujícím vnitřní sílu, naději, odvahu a radost bylo klíčové její setkání s dílem brněnského malíře Petra Kvíčaly. Elementární tvary jeho abstraktních obrazů (proslulá vlnovka a křivolaké „cikcak“ linie) září sytými tóny barev a přitahují diváka svou vitální energií. Potenciálu Kvíčalových ornamentů pro oděv si už v roce 2008 všimla Denisa Nová, ze spolupráce obou autorů tehdy vzešla kolekce červeno-bílých plavek. Liběnu Rochovou zaujal obraz, v němž se ve zdánlivě náhodném rytmu kříží různobarevné linie oblých i ostrých tvarů. Sedm jasných, jak říká Kvíčala, středomořských tónů se spolu s bílou stalo základem pro 29 modelů. V práci s materiálem, látkou, jejím nekompromisním výběrem při hledání vhodné siluety, nemá Rochová v českém prostředí konkurenci. Vlastní kreativní uchopení Kvíčalova obrazu postupně rozehrála v šesti sekcích. Inspiraci výraznými barvami zhmotnila do velkorysých a elegantních kalhotových kostýmů a vestových šatů, jejichž noblesu podtrhly vtipné detaily, například kapsy v dolní části zad saka obvyklé u outdoorového oblečení. Další monolity šatů a overalů s asymetrickými střihy vycházejí z hledání tvaru nositelného oděvu podle Kvíčalových abstraktních výsečí. Kvalitní tkaniny u Liběny Rochové nepřekvapí, tentokrát ale kolekci doplnila ještě o pleteninové svetry a šaty z dvoubarevného žakáru. Kaleidoskop vizí, jak lze různými způsoby uchopit inspiraci Kvíčalovým obrazem, rozšiřují potisky motivu na bavlně a polyesteru; u tisku na tyl využila novou technologii vytvářející 3D efekt. Kolekce je mnohovrstevnatá, kombinuje různé druhy látek. Je plná jasných barev a abstraktních tisků, celek však dává tušení řádu a harmonie. A především z ní čiší obrovská radost z tvorby a vášeň, vnitřní rovnováha a nadhled.
Andrea Březinová