Vizuální identity muzejních kulturních institucí se v poslední době proměňují v reakci na nové role muzeí. Kromě toho, že uchovávají a prezentují naše kulturní dědictví, tak zároveň hledají cesty, jak v součinnosti se svými sbírkami otevřít dveře široké škále návštěvníků a rozmanitým volnočasovým aktivitám. S modernizací muzejního sektoru se logicky pojí také nová image. Porota Czech Grand Design do finále s radostí poslala velmi neotřelou vizuální identitu Muzea Prahy, která se hlásí k historii, a přitom působí svěže, současně a nezaměnitelně. Autorský tým studia zetzetzet zvítězil v uzavřené soutěži pořádané organizací Czechdesign s konceptem, který staví na nezvyklé barevnosti a tradičním symbolu gryfa, jehož sochařská podoba lemuje vstup do hlavní budovy muzea na Florenci.
„Návrh nejlépe ladí s naší vizí vytvořit moderní městské muzeum, které připravuje high-tech výstavy o historických i současných tématech. Chceme být průkopníky moderního muzejnictví, k čemuž nám vítězná vizuální identita jistě pomůže,“ uvedl ředitel muzea Ivo Macek.
Ukazuje se, že respekt k historii a jejím symbolům nemusí nutně znamenat omezení, ale naopak výzvu (viz také loni nominovaný vizuální styl Státní tiskárny cenin). A to především v kontextu nových médií a rozličných komunikačních kanálů. Autoři nového Muzea Prahy vsadili v mnoha ohledech na pohyb – pohyb v animaci, pohyb do budoucna, pohyb jako reprezentaci živoucí instituce: „Gryf se v našem podání probírá ze strnulého strážce pokladu na hlavní budově na Florenci a v novém logu odvážně vybíhá směrem k lidem,“ popisuje grafický designér Mikuláš Macháček ze studia zetzetzet.
Stylizovaná podoba gryfa nachází různé uplatnění v rámci vizuální identity – ať už jako symbol v logu, oživlá postava v motion designu, gryf chameleonsky měnící svoje vzezření, nebo jako obrys udávající charakteristický layout tiskovin. Výrazně působí také pro muzeum netradiční barevná kombinace a svěží font Nuckle od pražské písmolijny Heavyweight. A především pak práce s obrysovou linkou stěžejních nápisů.
Pokud bývá hlavním požadavkem vizuální identity, aby byla takzvaně diferentní, a pokud jsme (a to i v muzejním sektoru) někdy cítili skepsi ohledně výjimečnosti nebo nezaměnitelnosti možných řešení, tak nová image Muzea Prahy ukazuje, že tyto obavy jednoznačně nejsou namístě.
Kateřina Přidalová