CGD

Databáze designérů

2024
Grafický designér/ka roku
Studio zetzetzet
vizuální identita pro Muzeum Prahy
vizuální identita pro Muzeum Prahy
vizuální identita pro Muzeum Prahy
 
vizuální identita pro Muzeum Prahy
 

Vizuální identity muzejních kulturních institucí se v poslední době proměňují v reakci na nové role muzeí. Kromě toho, že uchovávají a prezentují naše kulturní dědictví, tak zároveň hledají cesty, jak v součinnosti se svými sbírkami otevřít dveře široké škále návštěvníků a rozmanitým volnočasovým aktivitám. S modernizací muzejního sektoru se logicky pojí také nová image. Porota Czech Grand Design do finále s radostí poslala velmi neotřelou vizuální identitu Muzea Prahy, která se hlásí k historii, a přitom působí svěže, současně a nezaměnitelně. Autorský tým studia zetzetzet zvítězil v uzavřené soutěži pořádané organizací Czechdesign s konceptem, který staví na nezvyklé barevnosti a tradičním symbolu gryfa, jehož sochařská podoba lemuje vstup do hlavní budovy muzea na Florenci.

„Návrh nejlépe ladí s naší vizí vytvořit moderní městské muzeum, které připravuje high-tech výstavy o historických i současných tématech. Chceme být průkopníky moderního muzejnictví, k čemuž nám vítězná vizuální identita jistě pomůže,“ uvedl ředitel muzea Ivo Macek.

Ukazuje se, že respekt k historii a jejím symbolům nemusí nutně znamenat omezení, ale naopak výzvu (viz také loni nominovaný vizuální styl Státní tiskárny cenin). A to především v kontextu nových médií a rozličných komunikačních kanálů. Autoři nového Muzea Prahy vsadili v mnoha ohledech na pohyb – pohyb v animaci, pohyb do budoucna, pohyb jako reprezentaci živoucí instituce: „Gryf se v našem podání probírá ze strnulého strážce pokladu na hlavní budově na Florenci a v novém logu odvážně vybíhá směrem k lidem,“ popisuje grafický designér Mikuláš Macháček ze studia zetzetzet.

Stylizovaná podoba gryfa nachází různé uplatnění v rámci vizuální identity – ať už jako symbol v logu, oživlá postava v motion designu, gryf chameleonsky měnící svoje vzezření, nebo jako obrys udávající charakteristický layout tiskovin. Výrazně působí také pro muzeum netradiční barevná kombinace a svěží font Nuckle od pražské písmolijny Heavyweight. A především pak práce s obrysovou linkou stěžejních nápisů.

Pokud bývá hlavním požadavkem vizuální identity, aby byla takzvaně diferentní, a pokud jsme (a to i v muzejním sektoru) někdy cítili skepsi ohledně výjimečnosti nebo nezaměnitelnosti možných řešení, tak nová image Muzea Prahy ukazuje, že tyto obavy jednoznačně nejsou namístě.

Kateřina Přidalová

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.