CGD

Databáze designérů

2024
Fotograf/ka roku
Lena Knappová
práce pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage pro Ann Demeulemeester a Rick Owens
práce pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage pro Ann Demeulemeester a Rick Owens
práce pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage pro Ann Demeulemeester a Rick Owens
 
práce pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage pro Ann Demeulemeester a Rick Owens
 
práce pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage pro Ann Demeulemeester a Rick Owens
 
práce pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage pro Ann Demeulemeester a Rick Owens
 
práce pro Blue Paper a Circ Magazine, backstage pro Ann Demeulemeester a Rick Owens
 

Víceméně kterékoliv z velkých jmen módní fotografie kdysi nabízelo spontánní a přirozenou alternativu k vyumělkovanosti a strnulosti. I Cecil Beaton, připomíná Geoff Dyer, chtěl „uniknout z té snobské elegance“, Irving Penn se cítil jako „pouliční divoch obklopený sofistikovanými“, o odhalování lesku a bídy modelingu Corinne Day a chlupaté zadnici Jürgena Tellera ani nemluvě. Lena Knappová, mezi Paříží a Prahou působící slovenská fotografka a kreativní ředitelka (za její prací v časopisech Circ a Blue Paper, které vede, je mnohem víc konceptuálního uvažování než jen fotografování), je z těch, kdo prvek (kontrolované) živelnosti přinášejí do módní fotografie z trojúhelníku móda-dokument-r’n’r. Tedy plodné výměny mezi ušlechtilou chudinou na lopatkách a pózováním alfa brandů hýbajících globální ekonomikou. „Squatujeme mainstream / mainstream squatuje nás.“ V takové hře s autenticitou umělost sice zůstává a smyslem je pořád generovat styl, ale o výjimečnosti Knappové svědčí jistá diskvalifikace téhle účelnosti. Není vždy potřeba vědět, komu ty práce slouží a zda vůbec – jedině snad posedlosti Knappové jako kyberpunkové hrdince, osamělé vlčici pohybující se ve škvírách, zběhlé nájemné vražedkyni s vlastní agendou. Podmanivý tok jakoby kradených, pirátských obrazů se dotýká meziprostorů a nejasných spojení, kde uvolňujícím způsobem mizí očividný cíl a zůstává příznačné chvění mezi anonymitou a slávou, melancholií a vlnami frenetické energie a radosti z obrazů, charakterů, dění, designu. Její backstage se většinou přimyká k romantickým odkazům na staré (křesťanské) mistry, ale taky dokáže vypadat jako halucinační průlet z POV masakru, nabraný stalkerem nebo módním SWAT teamem s vrávoravým steadycamem, přestřeleným symbolickým kapitálem luxusních značek a hvězd. Jsou to práce o lásce k nepotřebné kráse, a pokud jsou to zločiny, pak z vášně, z mezidruhového křížení, poháněné závratí z nekonečných sémantických převisů. V jednom Insta postu se potkává průjezd dýmovnicemi za Palais de Tokyo na sdíleném skútru s nutnými Lady Di konotacemi (+security/přehlídka/demo) za zpěvu Total Eclipse of the Heart, smart selfie s černými brýlemi, selfie s (projektovanými) kruhy pod očima, ručně načmáraná zákulisní cedule „look up“ a vděčné pokývnutí směrem ke Cate Blanchett vystupující z auta s profesionálně umělým úsměvem, obklopené nervózními bodyguardy, žádostivými fans a netečným personálem. Knappová není ani jedno: „Surviving another fashion week (…) painful, but great (…) Every time it’s done, my feelings are mixed but I’m happy.“

Michal Nanoru

Tyto webové stránky používají k poskytování svých služeb soubory Cookies. Používáním těchto webových stránek souhlasíte s použitím souborů Cookies.
Nastavení Souhlasím
Souhlas můžete odmítnout zde.
×
Nastavení cookies

Zde máte možnost přizpůsobit soubory cookies dle kategorií, jak vyhovují nejlépe Vašim preferencím.

Technické cookies

Technické cookies jsou nezbytné pro správné fungování webové stránky a všech funkcí, které nabízí a nemohou být vypnuty bez zablokování funkcí stránky. Jsou odpovědné mj. za uchovávání produktů v košíku, přihlášení k zákaznickému účtu, fungování filtrů, nákupní proces nebo ukládání nastavení soukromí. Z tohoto důvodu technické cookies nemohou být individuálně deaktivovány nebo aktivovány a jsou aktivní vždy

Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňují měření výkonu našeho webu a našich reklamních kampaní. Jejich pomocí určujeme počet návštěv a zdroje návštěv našich internetových stránek. Data získaná pomocí těchto cookies zpracováváme anonymně a souhrnně, bez použití identifikátorů, které ukazují na konkrétní uživatelé našeho webu. Díky těmto cookies můžeme optimalizovat výkon a funkčnost našich stránek.

Preferenční cookies

Preferenční cookies umožňují, aby si webová stránka zapamatovala informace, které mění, jak se webová stránka chová nebo jak vypadá. Je to například Vámi preferovaný jazyk, měna, oblíbené nebo naposledy prohlížené produkty apod. Díky těmto cookies Vám můžeme doporučit na webu produkty a nabídky, které budou pro Vás co nejzajímavější.

Marketingové cookies

Marketingové cookies používáme my nebo naši partneři, abychom Vám dokázali zobrazit co nejrelevantnější obsah nebo reklamy jak na našich stránkách, tak na stránkách třetích subjektů. To je možné díky vytváření tzv. pseudonymizovaného profilu dle Vašich zájmů. Ale nebojte, tímto profilováním zpravidla není možná bezprostřední identifikace Vaší osoby, protože jsou používány pouze pseudonymizované údaje. Pokud nevyjádříte souhlas s těmito cookies, neuvidíte v reklamních sděleních obsah ušitý na míru Vašim zájmům.