I když rodinná sklárna v Harrachově funguje nepřetržitě už tři sta třináct let – a je tedy nejstarším nepřetržitě fungujícím sklářským provozem u nás – minulý rok na sebe za posledních několik dekád upozornila nejvíce. Rodina Novosadů, která sklárnu vede od roku 1993, totiž do svých řad přizvala zkušené designéry Marcela a Evu Mochalovi ze studia LLEV. Stali se místními Head of Design a za úkol dostali oprášit pozapomenuté jméno sklárny a etablovat na českém trhu jméno provozu, který se do té doby zaměřoval téměř výhradně na zakázkovou výrobu pro zahraniční klienty, zejména ty z Itálie, Francie nebo Německa. Důvod, proč se současný ředitel a majitel sklárny Petr Novosad rozhodl do svých řad přizvat designérskou posilu, je fakt, že chce posílit vlastní in-house produkci a dostat sklo z harrachovské sklárny zpět na české stoly.
Designérský tandem, který v minulosti spojil jméno s výrobci jako Jika nebo Lasvit, nejprve pro Sklárnu Harrachov oprášil archivní kolekce. Některé z nich – například ty od Milana Meteláka a Ivany Müllerové – dostali pod kreativním dohledem studia LLEV moderní kabát a současnější tvarosloví. Duo v rámci spolupráce přineslo na stůl i vlastní autorské kolekce: Hush, Dot a Honey. Za ně si z Designbloku odneslo Cenu za impakt a nominaci v kategorii Nejlepší novinka výrobce (za soubor Honey). Harrachovští Head of Design postavili novou vizuální a výrobní identitu značky na třech pilířích: barevném sklu, odkazu k ruční výrobě a inovaci. Všechny z nich se do nových kolekcí propisují – sada Honey například pracuje s netradičně tvarovaným dýnkem, tvarem skla, které by nešlo vyrobit jinak než ručně, a sklovinou v barvě topazu.
Pro českého zákazníka znovuzrozená Sklárna Harrachov se však nechce soustředit jen na tuzemsko. V tomto roce chystá prezentaci v Tokiu, následovat by měla účast na Expu v japonské Ósace, objevit by se měla i na veletrhu Ambiente ve Frankfurtu, a v plánu je i pop-upová prezentace na milánském Salone del Mobile.
Petra Cieslar