Zdálo se jen otázkou času, kdy známá česká šperkařka zpracuje motiv hada, mytického zvířete. Šperky totiž vnímá jako talismany vyprávějící příběh, jako objekty posilující, ochraňující, symbolizující a nesoucí energii. Už pracovala s tématem hvězd, lebky, kostí, srdce, oka, ruky i ohně. Sama ale přiznává, že had ji překvapivě dlouho neoslovoval. Dopracovala se k němu až přes vzpomínky na svého dědu, který ji v bělehradském paneláku během jejího dětství ukazoval diapozitivy z vlastní návštěvy Egypta, a posledním podnětem byla návštěva egyptologického Nového muzea v Berlíně. Tam začala zvíře jako takové i jeho symboliku víc vnímat a zajímat se o ní. Začal ji fascinovat uroboros, význam hada v lékařství, jeho vztah k smrti i znovuzrození, metamorfóze a především jeho vztah k vnitřnímu, šestému smyslu.
„Na hadovi mě fascinuje, že nemá příliš vyvinuté smysly. Řídí se pouze vibracemi. Je to bytost, která svůj život vede podle toho, co vnímá. Většinu času je klidný, nehybný, neplýtvá energií. Pečlivě zvažuje, jestli mu stojí za to vyvinout sílu v ten správný okamžik, i když předtím mohla být stokrát podobná situace, která mu za to nestála. Dobře vyhodnotit situaci. Proto musí být velmi moudrý a propojený se svým nitrem. Když přenesu jeho vlastnosti na člověka, jde o sebrání vlastních sil ze svého vnitřku. O probuzení až pravěké síly, kterou v sobě všichni máme, ale jen málo ji využíváme, jak o tom píše třeba František Drtikol v mé oblíbené knize Všemocná hadí síla. O smyslu dělat životní rozhodnutí na základě podprahových vjemů, nejenom hlavou. Odhazovat bez sentimentu to, co už nepotřebujeme. Novou kolekcí Orin se vine had, symbolické zvíře, které nám pomůže napojit se na svůj zdroj,“ vysvětluje autorka.
Název kolekce vychází z náhrdelníku, který nosil hrdina Atrej ve filmu Nekonečný příběh. Amulet s propletenými hady mu dodával sílu a odvahu na jeho šílené cestě plné životních a spirituálních překážek.
Kolekce se jako obvykle skládá ze zlatých, pozlacených, stříbrných a porutheniovaných kusů, které jsou určené na běžné denní nošení, i výraznějších a mohutnějších modelů. Janje Prokić se podařilo motiv plaza zpracovat neotřele. Tvarosloví je jemně stylizované, had má hlavičku ve tvaru srdce, což šperkům přidává další vrstvu a klasický zvířecí motiv posouvá dál. Důležitá je v kolekci práce s drahokamy nesoucími další hlubší významy – turmalíny, měsíčním kamenem, malachitem a larimarem.
Danica Kovářová