V porotě Czech Grand Design vždy vnímáme velmi pozitivně, když se do finále soutěže dostanou inovativní realizace pro státní správu. V loňském roce zaujala působivá, současná a na tradici navazující vizuální identita Státní tiskárny cenin (STC). Vznik tohoto státního podniku je svázán se zrodem československého státu a již 95 let se zabývá výrobou bankovek, cenných papírů a jiných významných státních dokumentů. Autorský tým 20YY Designers zvítězil s konceptem vizuální identity v uzavřené soutěži pořádané organizací Czechdesign.
„Vnímali jsme, že naše prezentace neodpovídá modernímu podniku a vyvolává pocit nesrozumitelnosti a zastaralosti instituce. Jedním z cílů naší strategie je, že chceme být vnímáni jako moderní firma, která kromě tradiční ceninové polygrafie poskytuje a dál rozvíjí digitální služby, což si málokdo uvědomuje, když se vysloví ‚Státní tiskárna cenin‘. Chceme se prezentovat jako moderní firma, spolehlivý obchodní partner a v neposlední řadě jako atraktivní zaměstnavatel. Věříme, že se nám to s 20YY Designers podařilo,“ komentuje Tomáš Hebelka, generální ředitel STC.
20YY Designers navrhli pro STC vizuální systém, který efektním způsobem pracuje s původním symbolem státního podniku. Hlava dívky s frygickou čapkou se stala hlavním východiskem nové vizuální identity, která v prostředí digitálních médií a animace získala moderní podobu. Stylizace hlavy do barevného tečkovaného rastru odkazuje na tiskový bod, potažmo tradiční tiskařské řemeslo, a zároveň reprezentuje i digitální bod – pixel nebo také kapku barvy – jak uvedl jeden z autorů Adam Macháček. Tradiční symbol v ryze současném provedení je doplněn o svěží a dosud nepublikované bezpatkové písmo Clin od české písmolijny Heavyweight Type. Nová vizuální identita STC je cenná právě proto, že inovativním způsobem propojuje tradici a současnost, že nepřichází s revolucí, ale sofistikovanou evolucí, respektuje historický odkaz a kontinuitu vývoje firmy.
Kateřina Přidalová