Designér Jan Plecháč se své role uměleckého ředitele firmy Moser, jímž se stal v roce 2022, chopil s pokorou k tradici firmy a k materiálu skla, jímž je dlouhodobě fascinován, s respektem k řemeslu a zároveň s entuziasmem jemu vlastním, se smyslem pro citlivou inovaci a originální design. Svými kolekcemi, které loni pro Moser navrhl a pro něž našel inspiraci v přírodě, se okamžitě zapsal do věhlasné historie této české firmy.
Jako první spatřila světlo světa modrá váza Abyss v limitované edici. Plecháč vytvořil umělecký chef-d'œuvre, který se stal novodobou ikonou Moseru. Podobně jako se při volném ponoru často potápěči ocitají až na hranici možného, dokázali sklářští mistři Moseru na huti i v brusírně přijmout Plecháčem hozenou rukavici a ze dvaceti pětikilového bloku skla vykouzlit podle jeho návrhu dechberoucí monument. Uchvátí nás stejně jako sám nekonečný oceán, který jej inspiroval. Vnější tvarosloví založené na přísných broušených hranách narušuje sklářem vyfouknutá organická bublina v nitru vázy, jež jí vdechuje život, rozehrává a dynamizuje její fyzické a duchovní dimenze, a napětí mezi světem nad a pod hladinou, světem v nás a kolem nás.
V kolekci váz Harmonic si designér pohrává s něžným efektem gradující barevnosti, jež vzniká technikou podjímání, v harmonii s výraznými liniemi vytvořenými tzv. kuličským brusem. Inspiraci tentokrát Plecháč našel ve střídání noci a dne a vzácných poetických zážitcích a vjemech, které se s nimi pojí; jsou prchavé, ale dokážou se vtisknout do naší duše s tou největší emocionální intenzitou. Zatímco opálově růžová váza evokuje rozbřesk, její kouřově zelená varianta ztělesňuje moment stmívání.
Své souznění s přírodou vtiskl Plecháč ještě mocněji do vytříbené kolekce Duše lesa. Krása a jedinečnost těchto skleněných skvostů delikátních barev hrajících světelnými efekty si vás podmaní na první pohled. A záhy vás vybízí k fyzickému doteku a pohlazení jemných a precizních, ručně broušených struktur. Svou optickou a taktilní výjimečností jsou tyto objekty obdařeny mocí přenést vás do ráje, kterým se pro designéra stal svět lesa, a souznít s ním. I přes jejich na první pohled abstraktní vyznění zjistíte, že vzory na vázách jsou otiskem konkrétních detailů z lesní říše. Na vázy Pinea přenesl designér strukturu kůry a tmavě zelenou barvu borovice, zatímco v případě vázy Conea se inspiroval dokonalou stavbou a fialovo-modrým odstínem šišky korejské jedle. Do povrchu světle meruňkových váz Fungi nechal pomocí jemného brusu pro změnu promítnout výtrusnice houby. Kolekci Duše lesa doplňuje nápojový set s vázou Bark, inspirovaný kůrou stromů, a korunuje ji limitovaná edice vázy Microcosmos s dokonalou rytinou kresby od Michala Bačáka, skrze kterou k nám promlouvá fascinující systém přírody a vesmíru.
Tereza Bruthansová
Luxusní a tradičně vyrobená, přesto vizuálně svěží. Taková je kontinentální postel Libra, kterou designér Jan Plecháč navrhl pro českého výrobce Johann Malle. Originálně řešené výrazné čelo umožňuje postel postavit ke zdi i ponechat volně v prostoru – v tom případě čelo vytváří i jakýsi dělící paraván. Kus nábytku je tak téměř povýšen na drobnou architekturu. Ostatně Jan Plecháč na pražské UMPRUM vystudoval Ateliér architektury a designu, tedy spojení obou oborů.
Bohatě čalouněné plochy odlehčuje detail technicistních nožiček i odkládací stolky z umělého kamene. Designérovi se tak podařilo učinit zadost požadavkům luxusního spaní a zároveň zůstat věrný svému svěžímu rukopisu.
Cestu na designérskou špici si Plecháč prostřílel vtipnými koncepty. Odvážně experimentoval, zbytečně však nepřekombinovával, s lehkostí a šarmem představoval líbivé produkty a dokázal jimi oslovit domácí i zahraniční publikum. V rozhovorech se nesnaží odhalovat složitá poslání designéra umělce, nebojí se sebeironie, přiznává soutěživost, ale jeho ego se zdá být celkem v pořádku. V minulém roce jako¨by zcela dospěl. Uplynulé měsíce ho postavily před velké výzvy – po dlouhých devíti letech spolupráce se rozešel s kolegou Henrym Willgusem a ve funkci uměleckého ředitele nastoupil do sklárny Moser, tradičního giganta, jenž se už několik let marně hledá. Spojení inovace a tradice Plecháčovi evidentně jde. V původně sedlářské a obuvnické dílně Johann Malle vznikly první matrace také ještě za Rakousko-Uherska, zhruba v době, kdy Ludwig Moser zakládal svou sklárnu.
Tereza Kozlová