Jiří Krejčiřík patří bezesporu k nejvýraznějším osobnostem českého designu poslední dekády. Podařilo se mu svébytným způsobem uchopit historické odkazy i estetické touhy současnosti a nabídnout jakési nové pojetí postmoderny. Učinil tak prozíravě ve chvíli, kdy ještě většina holdovala minimalismu, ale mnozí jím již byli unaveni. Svůj obtížně zařaditelný styl představil se sebevědomím, jež nepřipouštělo pochybnosti. Tvarové i materiálové experimentování s více či méně doslovnými citacemi historie jako by nemělo hranic.
V uplynulém roce se jeho linie ale poněkud zklidnily. Expresívní nábytek doplnily i výrazně jednodušší kusy, které si však zachovávají noblesu a originalitu. Porotu Jiří Krejčiřík zaujal především vybavením vlastního studia na pražských Vinohradech. Podle svých slov zde navrhl vše: „Od A do Z – od dveřního kování i podlahy až po veškeré vybavení.“ Ostatně podlaha je zde sama o sobě konceptem. Autor do ní vložil kameny, jež pro něj mají sentimentální význam a stejný motiv rozvinul také na betonové pracovní desce modulární kuchyně Scene21. Ta zaujme rovněž autorsky pojednanými nerezovými plechy dvířek a kováním. Lehce provokativním způsobem se pak vypořádal s tématem kancelářského stolu, jenž ve své majestátní délce tří metrů splňuje veškeré funkční náležitosti. Stejně jako v případě půvabného skládacího nábytku z kolekce Fold–able, využil designér expresivní tvarové řešení a výrazné barevné akcenty. Zvolený materiál i prvotřídní řemeslné zpracování v pojetí Jiřího Krejčiříka tyto archetypálně jednoduché kusy proměňují v luxusní záležitost. V minulém roce byla také představena upravená verze komody YKB, která se vyznačuje výraznou kanelurou, a osobně ji považuji za nejzdařilejší příklad Krejčiříkova balancování na hraně mezi designem a uměleckou tvorbou.
Tereza Kozlová
Jiří Krejčiřík je talentovaný a univerzální designér, který si dokáže podmanit dřevo i sklo. Jeho práce patří již několik sezón mezi to nejlepší, co v České republice vzniká. A rok 2023 nebyl výjimkou. Na prestižní lokaci Alcova v rámci milánského Salone del Mobile představil Jiří svůj dřevěný masterpiece Anne's Altar. Výrobek, který vznikl ve spolupráci s českým výrobcem Futuro, je pokračováním jejich spolupráce z let minulých. Aktuální solitér opět využívá vzácných dřevin, které s neuvěřitelnou precizností i tvarovou nápaditostí skládá do jednoho výjimečného celku. Tím je nábytek, který poutá pozornost nejen svou barevností a avantgardní formou, mísící historické odkazy i moderní esprit, ale hlavně komplexní propracovaností.
Jiřího um spočívá v geniálním míchání řemeslných detailů a ničím nesvázané vnější tvarové poetiky. Jeho práce vynikají především tím, že jsou nezařaditelné. Svérázné a sofistikované. Hravé i sebevědomé. V českém prostředí je jeho přístup v mnoha ohledech osvěžující. Nenechá se svazovat okolními trendy, ani limity trhu. Jiřího návrhy spadají do sféry geniálního designu, který sice splňuje nároky na funkčnost, ale ještě více odpovídá kategorii umění. To potvrdila i další realizace z roku 2023, kdy Jiří navrhl lavici, která kombinuje dřevo s textilem. Nezvyklou kompozici doplňují robustní ocelové nohy. Zajímavý trojboj materiálů, díky nimž je výsledkem opět vysoce autentický a svérázný kus.
Výraznou linií tvorby mladého designéra, absolventa produktového a industriálního designu na Fakultě designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni, jsou návrhy svítidel. Na rozdíl od expresivně laděného nábytku jsou Jiřího návrhy světel jemnější. Přímočarý rukopis ovšem nic neubírá jejich ostentativní specifičnosti. Opět v sobě umně mísí cit pro detail a nezvyklé tvarosloví. Jiří Krejčiřík je obdivuhodný úkaz – základy pevně ukotvené v tradici, ale emoce rozjitřené vášní. Podobný mix budete v českém designu dnes hledat stěží.
Veronika Pařízková