Daniel Piršč je aristokratem mezi současnými designéry. Citlivě a bravurně propojuje uměleckou ambici s dokonale zvládnutým řemeslem, neustále rozvíjí ušlechtilost materie porcelánu a pokouší a posouvá její možnosti.
Limitovaná kolekce váz Barzoj, již Piršč loni představil na festivalu Křehký v Mikulově a posléze na Designbloku v Praze, patří k jeho doposud nejinovativnějším počinům. Všechny tři vázy, které pojmenoval Octopus, Amfo a Lion, okouzlí na první pohled, vábí a provokují naše vnímání skutečnosti jedinečnou optickou iluzí. Je to vůbec možné? Je to sen, nebo realita? Kde končí svět 2D a začíná říše 3D? Autorovy „přejeté vázy“ nejsou zdaleka jen poetickými hrátkami s prostorovými dimenzemi, nýbrž výsledkem velmi pečlivě promyšlené práce s biscuitem, při níž si autor pohrává s jeho křehkostí na hranici překvapivé monumentality a fyzikálních zákonitostí.
Kolekce Barzoj v sobě dokonale snoubí současnost s historií, její vázy odkazují k nám dobře známým starodávným předmětům, svým pozoruhodným tvaroslovím však působí až futuristicky. Jejich sametově matný povrch kontrastuje s glazovanými vnitřkem a jejich dekorativnost s nadčasovostí forem.
Daniel Piršč ve svém mikulovském studiu vytvořil nesmírně obdivuhodné sběratelské objekty, jež nás přitahují svou vznešenou elegancí. Zároveň nás sympaticky znejišťují pokřiveným zrcadlem, které nám nastavují a jehož prostřednictvím nás přenášejí do trojrozměrného obrazu surrealistického zátiší, v němž se stáváme součástí nejednoznačnosti a křehkosti tohoto světa.
Tereza Bruthansová