Na začátku října 2024 se v Uměleckoprůmyslovém museu představila instalace s názvem young earth, která vznikla ve spolupráci studia JanskyDundera a tvůrčí a vzdělávací mezioborové platformy kolemhlíny. Nabídla svěží pohled mladých profesionálů na využití dusané hlíny nejen ve stavebnictví, ale i v současném designu. Stůl around, jež se stal srdcem instalace, vznikl z hliněné směsi horniny vytěžené ze stavby nové linky pražského metra D. Prezentoval nejen udržitelný přístup k designu a architektuře, ale i znovuobjevený tradiční materiál a tisíciletou technologii, které dokázal prezentovat na funkčním návrhu v současné a přitažlivé podobě. Svou spoluprací s platformou kolemhlíny, za kterou stojí vedle Janského také architektka Svetlana Devyatkina a inženýr Lukáš Bejček, oceňovaní mladí designéři znovu dokazují, že děje-li se něco zajímavého na české scéně designu, jsou JanskyDundera u toho.
Stůl around je vyroben ze směsi recyklovaných zbytků kamenické výroby, hlíny, jílu a vody a neobsahuje žádné příměsi cementu. Deska stolu může sloužit také jako vzorek broušené hliněné podlahy, ale kdyby zůstalo jen u toho, byla by to nesmírná škoda. Materiál k její výrobě pochází z výkopů metra D, noha stolu pak ukazuje, jak může vypadat stěna z hlíny. Součástí instalace byl i druhý prototyp nízkého stolu využívající hlínu z deponie, což je úložiště materiálu z výkopových prací čekající na další využití. Kamenivo použité ve stolech je z rozdrcených kamenických odřezků, které jsou rovněž odpadní surovinou.
Téma hlíny coby zdroje materiálu s velkým potenciálem je poměrně dobře akcentováno v zahraničí, u nás ale stále zůstává spíše raritou. Zpracování lokálních surovin za pomoci technologie dusání umožnilo vytvořit objekt s jedinečnou estetikou, dotykovou kvalitou a také nízkou uhlíkovou stopou. Cílem podobné prezentace je představení hlíny jako atraktivního, ekologického a moderního materiálu. Snahou studia JanskyDundera tak bylo vytvořit objekt, který je možné prakticky využít, lidé k němu mají vztah a zároveň na něm lze ukázat možnosti využití hlíny i ve větším měřítku.
Nejde jen o důležité téma udržitelnosti a využití přirozené vlastnosti hlíny, která při zpracování dusáním bez přidání ztužujících aditiv vlastně nikdy nemá definitivní tvar a vždy ji lze znovu a jinak tvarovat a použít. Kvalita při recyklaci neklesá, což je u stavebního materiálu naprosto výjimečné. Stůl around ukázal i neobyčejně přitažlivou podobu tohoto zdánlivě všedního materiálu. Deska stolu z tenké vrstvy dusané leštěné hlíny poskytuje nesmírně intenzivní zážitek, který je těžké popsat. Právě blízký pohled na její povrch, v němž lze doslova číst, a dotyk téměř neznatelně zvlněné plochy vyvolává příjemný dojem. Podobné kvality materiálu dokazují i některé architektonické realizace. Dusaná hliněná podlaha, kterou nedávno vytvořil Matěj Janský v dřevostavbě kaple Panny Marie Bolestné v Nesvačilce podle návrhu pražské architektonické kanceláře RCNKSK dokazuje nadfunkční, emocionální kvality dusané hlíny a využívá je naplno v sakrálním prostoru.
Studio JanskyDundera, jež je nositelem řady ocenění, například German Design Award, Balthazar Award nebo EDIDA, znovu dokazuje, že patří k tomu nejlepšímu z aktuálního českého designu. Nominovaní na cenu Designér roku CGD 2024 jsou společně s platformou kolemhlíny za stůl around a prezentaci young earth na Designblok 2024. JanskyDundera dokázali, že jejich tvorba zůstává soustředěná, konzistentní a citlivě a předvídavě reaguje na současné dění. Nezůstává izolovaná a zahleděná do sebe, ale je otevřená a vnímavá. To jsou ingredience, na nichž vyrůstají výjimečná díla a tvůrčí osobnosti. Stůl around není jen prototypem; je výjimečným kusem nábytku i uměleckým dílem, manifestem stejně jako neobyčejným jídelním stolem. Jeho kruhový tvar navazuje nejen na název spolupracující platformy, ale také evokuje až rituální zážitek, který posezení u něj nabízí. Stůl around je především nositelem nového zážitku a cenným objevem dusané hlíny ve formě desky stolu.
Michaela Kádnerová