Kolekci Labora můžeme v rámci tvorby Zoltána Tótha přiřadit několik prvenství. Poprvé v ní představuje kompletní a ucelený pánský sortiment, tak jak jej vnímáme v tradičním šatníku, a poprvé také propojuje svou kreativní vizi ve speciální spolupráci se dvěma dalšími jmény – s krejčovským a výrobním ateliérem SALONč4 a designérkou tašek a doplňků Alex Monhart. Zoltán Tóth dokázal harmonicky spojit všechny jednotlivosti v silný celek s jasným výtvarným názorem a čitelným rukopisem.
Zdrojem inspirace se už tradičně stala architektura, což je tak typické pro Tóthovu tvorbu. Jestliže se v předchozích letech věnoval konstrukci a dekonstrukci, otázkám proporce těla a hmoty nebo snad fungování světla ve vztahu k objektům, tentokrát bylo jeho prozkoumávání architektury mnohem intimnější. Pozoroval haptické a vizuální detaily a schopnost architektury a interiérů ovlivňovat pocity. Až pedantsky dešifroval atmosférické prvky v československé brutalistní architektuře a převáděl je do jazyka oděvního designu. Extrémní pozornost je proto věnována především texturám – použité japonské materiály překvapují až extrémně odlišným zážitkem při dotyku a při běžném pozorování z dálky. Stejně jako brutalistní interiéry ze 70. let minulého století, v nichž se lakované dřevo předvádělo jako plast a beton vypadal jako ručně tkaná textilie a naopak. Solidní materiály se tedy opět staly silným stavebním prvkem a opět v kolekci nechybí ani ty recyklované nebo šetrné k přírodě. Důraz na ekologickou udržitelnost je u Zoltána jasnou a zcela automatickou hodnotou.
To, co v kolekci Labora však rozhodně nenajdeme, je nostalgie. Zoltán se chytře a sebevědomě brání jakýmkoliv retro prvkům a jako vždy se silně vzpírá také romantice a romantizaci. Neúprosně zasazuje všechny své oděvy do současnosti, hledá adekvátní a relevantní vztah s tím, co žijeme dnes a jak žít chceme v budoucnosti. Dámské a pánské se sice fluidně prolíná, jednotlivé kusy je možné mezi sebou libovolně kombinovat a zaměňovat, ale nikdy neztrácejí svůj sexuální náboj. Zoltán má až paradoxní schopnost uchovávat ve svých střizích a siluetách to podstatné z nás. Bez afektu a manýry, ale s magnetickou přitažlivostí.
Jan Králíček