Loňským vítězstvím v talentové soutěži organizované pražským fashion weekem dal Tomáš Němec módnímu světu zcela jasně najevo, že s ním musí nadále počítat. Proto ani jeho nominace na Cenu CGD v kategorii Objev roku není překvapením. Student ateliéru Design oděvu a obuvi pražské UMPRUM je nominován rovnou za dvě kolekce, podzim–zima 2022: Thank God I'm an Atheist a jaro–léto 2023: The Lady of the Lines.
Inspirací pro tu první mu byl film výrazného francouzského režiséra Gaspara Noého Lux Aeterna a charakterizují ji naddimenzované siluety a černá barva. Ta je ostatně hlavní devízou kolekce, jejímu adresátovi totiž umožňuje plnou koncentraci na zpracování jednotlivých oděvů. Barevné spektrum ho tentokrát nerozptyluje, neboť neexistuje. Další přidanou hodnotou je návrhářův důraz na nositelnost. Žena, jež má dostatek módního sebevědomí, tedy nemusí mít pocit, že by na sobě měla cokoli přehnaného, či dokonce nepatřičného. Jednotlivosti kolekce se dají (oproti původnímu stylingu) různě kombinovat a variovat, takže místo původních šesti looků jich ve výsledku vznikne mnohem více. A konečně, kolekce je absolutně nezávislá na sezonních módních trendech, díky své záměrné strohosti je s naprostou samozřejmostí poráží a dál existuje sama o sobě. A to jako věc užitá a užívaná a zároveň jako výsledek kreativního procesu, limitovaného jedině návrhářovou představivostí a jeho schopnostmi proměnit ji v realitu.
Druhá Němcova kolekce The Lady of the Lines se na rozdíl od výše zmíněné vyznačuje rafinovanou hrou s liniemi ženského těla a jeho proporcemi, nebojí se barev a je vynalézavou polemikou s androgynní a uniformní současností. Její inspirační zdroj, Rychmanův legendární filmový muzikál Dáma na kolejích ze 60. let minulého století, je znalcům české kinematografie nejen naprosto zjevný, ale považují jej i za skvěle využitý – zejména co do sofistikovaných odstínů zvolených barev a záměrně přehnaného optického zvýraznění částí těla charakterizujících ženskost.
Byť jsou obě kolekce navzájem dost odlišné, jasné spojnice mezi nimi najdeme: Ve středu jejich pozornosti nacházíme ženu, která nikoho jiného ke štěstí nepotřebuje. Obě tvrdí, že móda by měla být především zábavou se smyslem pro ironii. Jejich tvůrce disponuje jasným uměleckým názorem a nepostrádá designérské sebevědomí. A co je na Němcově tvorbě cenné a v kontextu soudobé módy i nadsazeně řečeno extravagantní? Mladý návrhář se neobává emocí. Vlastních, které do tvorby nebojácně promítá, ani našich, které v nás svými kolekcemi probouzí. Nám nejsou jedno jeho city a pocity, jemu zase ty naše. Očekáváme je od sebe navzájem a nebojíme se je tomu druhému na oplátku ukázat.
Vítejte mezi módní elitou, Tomáši Němče.
Andrea Běhounková