Banshee. Víla, která bytost tradičně vyobrazovanou v klasických pohádkách připomíná jen vzdáleně. Přesto jí stále je. Netančí při měsíčním svitu. Přesto je tma jejím přirozeným prostředím. Je nositelkou tajemství. Jiného, než by se jeden nadál. Není záhodno se po něm pídit, radí se užít si pouze jeho existenci. Bez konkrétní odpovědi, protože ta může být nebezpečná a zlověstná.
Banshee. Název kolekce šperků mladé designérky Kláry Marie Bliss, průzračného talentu českého a rovněž už i evropského designu. K vytvoření se její autorka inspirovala přírodou a na materiálech své inspirace kolekci následně i postavila. Co to značí? Že lastura stále vypadá hlavně jako lastura, že drahý kámen upomíná ke tvaru kamene dlouho omílaného vodou.
Ačkoli je takto přirozená, až surová, přesto o Banshee nelze vyslovit nic jiného, než že se jedná o delikátní módní záležitost. Takovou, jež není závislá na čase a trendech jej lemujících, takovou, jež není prvoplánově líbivá a vkusu ani běžným komerčním požadavkům se nepodbízí. Banshee ke své existenci nepotřebuje zlato – přírodě v její interpretaci nejvíce sluší stříbro, respektive ocel.
Bashee pak přirozeně nejlépe vystihuje ta, která jí dala život. Podle Kláry Marie Bliss je hlučná. Ambiciózní. Nejednoduchá. Lačná. Nadpřirozená. Netypická. Mystická. Hrdá. A nebezpečná. Vznikla pod značkou Vona. Češtinu ovládajícím zní značka sebevědomě a frivolně. Těm, co ne, zase dostatečně záhadně a luxusně.
Možná si vybavíte Klářiny korzety a spodní prádlo, které navrhovala z deadstocku a látek z druhé ruky. Ačkoli vystudovala oděvní a kostýmní design, její tvorba nepatří do kategorií ani kolonek. Možná za to může její původ – narodila se v Austrálii českým emigrantům, ale zcela určitě ji ovlivnilo studium v Antverpách na prestižní Royal Academy of Fine Arts. Tam také při práci s archivy a rešeršemi začala její posedlost historickým prádlem, jeho vliv na vnímání ženského těla a body pozitivitu. Škola určitě ovlivnila i komplexnost její tvorby, včetně budování vlastního brandu a jeho portfolia. Na naše poměry vše až nečekaně moderní a ucelené.
Andrea Běhounková