Svou sólovou dráhu Zdeněk Vacek odstartoval kolekcí Báze ve dvou liniích, v nichž se inverzně promítaly motivy eroze a kostí. Těmito zemitými strukturami se silně haptickým vjemem, za něž získal titul Designér šperku roku 2020, se chtěl autor pomyslně vrátit na začátek své kariéry, vrátit se k řemeslu, aniž by se zříkal nových technologií. Na mistrném propojení precizní ruční práce s 3D navrhováním v digitálním prostředí je jeho tvorba naopak založena. Zdá se, že jej naplňuje mezioborová spolupráce, propojování klenotnického řemesla s emotivní vizuální prezentací, stejně jako intenzivní kontakt se svými zákazníky i veřejností, jíž umožňuje bezprostředně nahlédnout do zákulisí zlatnického řemesla formou výstav a workshopů. Báze byla první ucelenou zlatou kolekcí, a s ryzím zlatem pracovali i účastníci workshopů. Jeho zakázková tvorba luxusních klenotů, v níž se snaží co nejlépe vystihnout osobnost nositele, je také ukázkou precizní práce se zlatem doplněnou o drahé kameny. Zdeněk Vacek ale stále hledá nové způsoby vyjádření a nové kontexty, jakými lze téma uchopit. Poslední kolekce Silver Gen 925 navazuje na původní kolekci Báze a dál rozvíjí motiv kostí. Ty skutečné, zvířecí, byly pravděpodobně nejstarším předmětem, kterým lidé zdobili svá těla, a tato pravěká estetika je přitažlivá i dnes, kdy jsme fascinováni „primitivními“ řemesly, rituály, manuálními i hmatovými prožitky. Tato linie, která si podle autorových slov o svůj vznik přímo říkala, reinterpretuje základní řadu Bones ve stříbře. Nejde o kopie původních zlatých šperků; vývoj nových produktů v materiálu s jinými vlastnostmi si vyžádal několik měsíců příprav. Nižší náklady na výrobu stříbrných šperků zároveň umožňují snížit jejich pořizovací cenu a zvětšit spektrum zákazníků, kteří si je můžou koupit. Stříbrné Kosti nejsou jen ukázkou kvalitního a dostupného designu, ale dávají jasně najevo, že není třeba podléhat neustálému tlaku na vytváření nových kolekcí – přínosem můžou být i variace s různorodými strukturami organického tvarosloví, stejně jako důkladné zkoumání původního tématu v nových materiálových možnostech.
Andrea Březinová