„Stále neotřelé čarování s fotografií“
I v roce 2023 pokračuje duo fotografek SHOTBY.US v úspěšném tažení, které hýří kreativními nápady. Lenka Glisníková a Karolína Matušková se nebojí ani ve své zakázkové tvorbě modelovat fotografii dle svých potřeb, a díky zkušenostem z postprodukce a tvorby videa si mohou dovolit tak trochu čarovat. Často tím jdou vstříc podstatě prezentovaného produktu. Dokazují to fotografie šperků kolekce Zdeňka Vacka, které formálně upomínají na estetiku barevných negativů, čímž dávají vyniknout šperku kontrastně vystupujícímu z modrých tónů prolínajícího se pozadí. Na snímcích nás tak neruší krásné krky a dekolty modelek, a fotografie by současně uspěly i samy o sobě. Nakonec právě tato série se velmi blíží volné tvorbě autorek. Hravost, kterou v sobě práce SHOTBY.US má, dobře koresponduje se zakázkou pro zpěvačku Katarzia. Pro její nové album Šťastné dieťa vytvořily fotografický editorial z pískovny, kde se jim podařilo propojit specifický charakter místního prostředí (za písečnými dunami se rýsují středočeské borovicové lesy) s exotickými a snovými sochami z písku, které vznikly ve spolupráci s umělou inteligencí a grafikem Jiřím Mockem. Velkou výzvou, kterou se SHOTBY.US podařilo zúročit, byla práce na kampani s podtitulem „to se nedá popsat, to musíte zažít“ pro festival Tanec Praha 2023. Autorky zde mohly vymyslet a vytvořit kompletní vizuál od fotografií až po video. Jejich cílem bylo vyvolat určité napětí mezi vzrušeným pohybem těl tanečníků a postprodukčně vytvořenou virtuální krajinou. Za tento projekt, který hýří barvami, třesavým tancem a odehrává se kdesi na pomezí hebkých kvetoucích luk a magického lesa, získaly SHOTBY.US ocenění Red Dot Design Award udílené za kreativní počiny v oblasti marketingu a médií. I zde je pozoruhodné, jak nenásilně se jim podařilo přetavit postupy a estetické principy, které současnému volnému umění vévodily v posledních letech.
Tereza Rudolf