Aktuální 11. kolekci, prezentovanou pod novým brandem JAN SOCIÉTÉ, vnímám jako vyvrcholení dosavadní Janovy práce. A zároveň jako plynulé rozvíjení principů, se kterými pracuje od úplných začátků na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Jan vždy vytvářel nejen relevantní současný fashion design, ale také komunitu. Už při prvním setkání před deseti lety mě zaujalo, jakým způsobem inspiruje, motivuje a podporuje mladé lidi okolo sebe.
Vyústění do současné podoby brandu JAN SOCIÉTÉ, ve kterém Jan figuruje v roli kreativního ředitele teamu a spolupracuje s dalšími designérskými talenty své generace, je navenek zcela logické a organické. Reálně je však za takovou cestou obrovské množství práce, ke které nestačí jen otevřenost, zájem o druhé a skvělá komunikace. Je potřeba mít silnou vlastní vizi a identitu, a přinášet myšlenky a přístupy, se kterými se ostatní ztotožňují. A k tomu systém kreativní, výrobní, produkční a marketingové práce, na kterém je takové fungování postavené.
V 11. kolekci se opakuje osvědčená spolupráce se šperkařem Ondřejem Stárou a přidává se nová spolupráce se sklářem Lukášem Novákem. V dokonalosti tailoringu se Jan opět opírá o teamovou kreativní spolupráci s mladým virtuosem designu i řemesla, Borisem Kráľem. Jako obvykle, Janova kolekce reflektuje místní řemeslné a průmyslové dědictví (Prestige, Preciosa). Zároveň přináší osobní autorský otisk. Kromě krejčovských signature prvků jsou to tentokrát také vlastnoručně malované symboly, zpracované grafickým designérem Martinem Tomášem do potisků. Za zmínku stojí i práce s novými materiály, jako termoreaktivní nylon, který při kontaktu s lidským tělem mění barvu nebo aluminiové plátno.
Principy, kterých si na Janově práci cením, zní samozřejmě. Ale málokdo je jich reálně v českém prostředí na této úrovni schopen. Specificky v oblasti pánské a unisex streetwearové módy, na kterou se soustředí, v tuto chvíli nemá konkurenci. Koncepty kolekcí skvěle pracují s globálními i lokálními kontexty, koncepty jsou současné, odráží silná témata a trendy u nás i v zahraničí. Konfrontace témat nomádství, duchovna a konzumu v aktuální 11. kolekci je skvělým příkladem. Zásadní je i to, že nemá jen zajímavý a aktuální koncept, ale také skvěle nositelný produkt: od tailored obleků na míru, přes luxusně zpracované tašky a limitované dropy tenisek, až po každodenní trika, mikiny a kšiltovky.
Jan je v mnoha ohledech v české módě průkopníkem. Přitom to zvenku vypadá, že se mu vše daří s lehkostí a samozřejmostí. To je obvykle podepřeno fungujícími vnějšími strukturami a cestami, které vyšlapaly předchozí generace. V našem prostředí ale v tomto směru zatím není o co se příliš opřít. Ocenění si Jan podle mého názoru zaslouží nejen za to, jaký fashion design tvoří, ale také za hledání nových a současnějších podob práce módního designéra. A za dlouhodobou inspiraci a motivaci, kterou přináší nejen své generaci.
Veronika Ruppert